About


Megumi Karasawa

 唐澤恵 

 

埼玉県出身

2002 女子美術大学短期大学部造形学科美術コース彫塑 卒業

2004 日本大学芸術学部美術学科彫刻専攻 卒業

 

Born in Saitama Prefecture

2002

Graduated from Joshibi University of Art and Design, Junior College of Art and Design, Department of Fine Arts, Sculpture Course.

2004 Graduated from

        Nihon University College of Art, Department of Fine Arts,      Sculpture.




ステートメント


 

 「見る」ことを問う

 

 美術史ではこれまで長く芸術作品のインスピレーションまたはイメージの源泉を

モデルや写生といった「見る」ことを通して研究し実践してきました

 

現代のデジタル革命は目まぐるしいスピードで進化しその普及と更新は異常さを増し、

既成概念を崩壊させるのに有効な手段のひとつとなっています

地平線は薄れ天と地はひっくり返り左右は見分けがつかず上下にこだわらない風潮や精神性

歴史的事実はリアリティを増しています

 

「何でもアリ」という前提条件がデフォルトとされる時に

肉眼を通して「見る」ことの本質に立ち戻るために絵画によって問えることは何なのかを目的としています

なぜなら現代の切れ端を肉体的な運動と記憶の推移と共に描き留めたいという欲求を持つからです

 

肉眼で見た現実世界と個人的な記憶・インスタントな情報・色や形に対する印象や意味などを含有するイメージをつなぎ

解体し建設し直し画面に定着させます

自身の過去作品や記憶に基づいたドローイングを画面に組み込み、視線の重層化に寄与します

また過去のイメージはその意味や主題から離れ断片としてつぎはぎされ未完の状態へと再生産されます

非色は意味や象徴から逃れモチーフそれぞれを同質化しフォルムを際立たせます

絵画は最小限の描画によって現実とイメージを補完し融合と拮抗を生む緊張感のある画面を生み出します

 

仮想空間に代表される目に見えないものがインパクトを持つ時代に

絵画に描かれた図像によって「見る」というシンプルで能動的な行為に引き戻される経験は動作を一時的に停止し注視に導きます

私たちは見ることを通じて見るものからも見られているという視覚の相互関係による心理的・肉体的震撼を得ます

 

肉眼で見ることは同時に「見返す」ものの存在を認めざるを得ません

私たちが存在すること、存在することを与えられているという事実は、

なぜイメージや造形物を欲するのかという本質的な問いへのひとつの提案になるはずである

 

 

  2024.3.6

「どのように見るか」

 

縦方向に垂直に伸びる水平線を発見したのは車を運転しているときだった

フロントガラスから見える風景を長方形のパネルに移す実験の始まりを予感した

 

二〇二三年.

それまでの水平垂直の均衡感覚から逸脱するために、作品の上下をひっくり返したり、ずらしたり、つなぎあわせたりしながら

イメージを脱構築する作業を開始する

 

支持体にフィクションを表象するには最低でも三つのことが要求されている

それをどのように平面上に還元するか

可視と不可視について

裏と表についてである

 

肉眼で見た現実を具体的に絵画にするため一枚の画面にそれらを統合せず、連続する断片の集積によって構成した

画面を三段のパートに分け、それぞれが独立したイメージとして配置した

 

空間と対象の把握には遠近法ではなく浅深を基準とした

従来の遠近法は前後に対する奥行きの提案であるのに対し平面性を強調するため左右の距離感を遠近としている

加えて絵画のもつ二つの側面、裏と表を強調した

モチーフを左右または上下に配置し消失点を垂直線状に設けている

 

人工知能によって解が最適化され不可能性の喪失する時代を背景に、イメージを自在に加工しトリミングしながら

不可能が可能となるリアリティを持った現実性を創出する

 

その結果、記号や形、配色は無意識に蓄積された記憶にコミットメントするか、

何も意味しない造形上のシミの一部になるか、図面のようになるか、脆弱な地面を補修する道路工事のようなものになった

 

並置されるイメージは具体性を欠き幾何学形体に還元される

しかしその筆触は感覚的で曖昧さを伴いながら不定形に傾き未完のまま取り残されている

パピエ・コレ、コラージュ、アッサンブラージュの系譜に依拠しながら、ところどころ厚くなるマチエールが特徴である

それは作品を四方から見る観者のまなざしの強度に匹敵する

 

どのように見るか.

 

この問いは事物がそこに存在するという不可思議さに参加していることを思い起こさせる.

「なんでもアリ」という前提条件がデフォルトとなる時に、視覚に訴えることの本質を絵画という手法によって、解体し建設し直す.

なぜなら現代の切れ端を肉体的な運動と記憶の推移と共に描き留めたいという欲望に突き動かされているからにほかならない.

 

2024.2.26

Statement

 

The Question of Seeing

 

 

 Art history has long studied and practiced the sources of inspiration or images for works of art through the practice of "seeing," such as modeling and sketching.

 

The digital revolution of our time is evolving at a dizzying pace, and its spread and renewal have become extraordinary, It has become one of the most effective means of disrupting stereotypes.

The horizon is fading, the heavens and the earth are turned upside down, left and right are indistinguishable, and historical facts are becoming more and more real.

 

My aim is to ask what painting can do to return to the essence of "seeing" through the naked eye at a time when the default assumption is that "anything goes".

Because I have the desire to depict a slice of our time with physical movement and the transitions of memory.

 

The real world as seen by the naked eye and images containing personal memories, instant information, impressions of colors and shapes, and meanings are connected. and then deconstructed, reconstructed, and fixed on the screen.

Drawings based on his own past works and memories are incorporated into the painting, contributing to the layering of the viewer's gaze.

Images from the past are removed from their meaning and subject matter, and are re-created as fragments, pieced together into an unfinished state.

The absence of color isolates the motifs from meaning and symbolism, making them homogeneous and accentuating their forms.

In painting, a minimum of drawing creates a tension between reality and image, between fusion and antagonism.

 

In an age when the invisible, as represented by virtual space, is having an impact, the experience of being brought back to the simple, active act of "seeing" by the iconography in a painting brings movement to a temporary halt and leads to gazing.

We get a psychological and physical jolt from the interrelationship of vision through seeing and being seen by what we see.

 

Seeing with the naked eye forces us to acknowledge the existence of things that "look back" at the same time.

The fact that we exist, that we are given to exist, should be one suggestion to the essential question of why we desire images and figurative objects.

 

2024.3.6

 

 


 

How to see

 

It was while driving a car that I discovered a vertical horizon line extending vertically.

I foresaw the beginning of an experiment to transfer the landscape seen through the windshield onto a rectangular panel.

 

In 2003.

In order to deviate from my previous sense of horizontal and vertical equilibrium, I began the process of deconstructing the image by turning the work upside down, shifting it, and connecting it together.

 

To represent fiction in two dimensions requires at least three things.

How to represent it on a flat surface.

The visible and the invisible.

The back and the front.

 

In order to create a concrete painting of reality as seen by the naked eye, the work was composed of a series of fragments, not integrated into a single image.

The screen is divided into three sections, each of which is arranged as an independent image.

 

The two sides of the painting, back and front, are emphasized by using shallowness and depth, rather than perspective, as the basis for understanding the space and subject.

While traditional perspective suggests depth relative to front and back, the perspective here indicates distance from left to right to emphasize flatness.

The motifs are placed left to right or above and below, and the vanishing point is set in a vertical line.

 

In an age where solutions are optimized by artificial intelligence and the impossible is lost, we create a reality where images can be processed and cropped at will.

The reality of the impossible becoming possible increases reality.

 

As a result, do the symbols, shapes, and color schemes commit to unconsciously stored memories? become part of a figurative stain that means nothing, or like a drawing, or like roadwork that repairs fragile ground.

 

The juxtaposed images lack concreteness and are reduced to geometric forms.

The brushstrokes, however, are sensuous and ambiguous, leaning toward the indefinite and leaving the work incomplete.

The work is characterized by a matière that thickens in places, while relying on the lineage of papier collé, collage, and assemblage.

It is comparable to the intensity of the viewer's gaze from all sides of the work.

 

How to see.

 

This question reminds us that we are participating in the mystery of things being there.

When the premise of "anything goes," becomes the default, the essence of visual appeal is deconstructed and reconstructed through the medium of painting.

This is because he is motivated by the desire to depict a slice of the contemporary with physical movement and the transitions of memory.

 

2024.2.26

History

 

 個展

2005 「日日」青樺画廊(銀座 東京)

2011 「なくなる/水」春日部市中央公民館ギャラリー(春日部 埼玉)

2013 「Megumi Karasawa water vein」しろがねGallery(三鷹 東京)

2021 「版画と水彩展」CAFE803(越谷 埼玉)

2021Special picture book exhibitionーとっておきの絵本展]ー本のある蔵 糀屋(越谷 埼玉)

2023  Online Exhibition「古い署名」Megumi Karasawa Web site

 

 主なグループ展

2013  「太宰はお好きですか」しろがねGallery(三鷹 東京~'18)

2014 「彫刻家によるドローイング展三次元→二次元#4」GALERIE SOL(銀座 東京)

2015 「極小展 in summerGALERIE SOL(銀座 東京)

         「私の好きな絵物語展」しろがねGallery (三鷹 東京~'19)

         「銅版画集展」コバルト画房(浦和 埼玉'15,'17)

2016 「銅版画工房展」柳沢画廊(浦和 埼玉)

2021「絵本と版画2021」本のある蔵 糀屋(越谷 埼玉)

2022「EpilogueⅡ2022-最終章-」GALLERY ART POINT.bis(銀座 東京)

2024  「Diálogo Ibérico」Biblioteca de alcântara(Lisbon Portugal)

           「菜々燦会」春日部文化会館展示室(春日部   埼玉)

   

 公募展

 2021「第6期ART on OGAWASHI SizeA4 project」

   紙すきの村ギャラリー(小川 埼玉)

   「第五回アワガミ国際ミニプリント展」阿波和紙伝統産業会館

   (吉野川 徳島)

2022 「第7期ART on OGAWASHI SizeA4 project」

   紙すきの村ギャラリー(小川 埼玉)

 

 

 

  Solo Exhibitions

2005 "日日" Seikaba Gallery (Ginza, Tokyo)

2011 "Nakunaru/ Mizu", Kasukabe City Central Community Center Gallery, Kasukabe(Saitama, Japan)

2013 "water vein" Shirogane Gallery(Mitaka, Tokyo)

2021 "Print and Watercolor Exhibition" CAFE803(Koshigaya, Saitama)

2021 "Special picture book exhibition" HON NO ARU KURA Kojiya(Koshigaya, Saitama)

2023 " Online Exhibition「古い署名」"Megumi Karasawa Web site

 

 Group Exhibitions 

 

 2013 "Do you like Dazai?"  Shirogane Gallery (Mitaka Tokyo,~'18)
2014 "Drawing Exhibition by Sculptor 3-D → 2-D #4" GALERIE SOL (Ginza, Tokyo)
2015 "Minuscule Exhibition in summer"  GALERIE SOL(Ginza, Tokyo)
         "My Favorite Picture Story Exhibition" Shirogane Gallery (Mitaka, Tokyo~'19)
        " Copperplate Print Collection Exhibition"Cobalt Gabo (Urawa, Saitama '15,'17)
2016 "Copperplate Print Studio Exhibition"  Yanagisawa Gallery (Urawa, Saitama)
2021 "Picture Book and Print Exhibition"  HON NO ARU KURA Kojiya (Koshigaya, Saitama)
2022 "Epilogue II - Final Chapter -" GALLERY ART POINT.bis (Ginza, Tokyo) 

2024  "Diálogo Ibérico"Biblioteca de alcântara(Lisbon Portugal)

             "NANASANKAI"Sala de Exposições do Centro Cultural Kasukabe (Kasukabe Saitama)

 

 Public exhibition 

2021 "The 6th ART on OGAWASHI SizeA4 project
   KAMISUKI NO MURA Gallery(Ogawa Saitama)
   "The 5th Awagami International Mini-print Exhibition" 
           Awa Washi Traditional Industry Hall(Yoshinogawa, Tokushima)
2022 "The 7th ART on OGAWASHI SizeA4 project
   KAMISUKI NO MURA Gallery(Ogawa Saitama)

 


Megumi Karasawa Exhibition  

【なくなる/水】 

紙に鉛筆 

2011 

埼玉/春日部 

春日部中央公民館 2F ギャラリー 

 

Megumi Karasawa Exhibition 

【Disapper/water】 

pencil on paper 

Kasukabe Central public hall Gallery KASUKABE saitama 

2011 

Megumi Karasawa Exhibition 

【water vein】 

紙に鉛筆 

2013 

東京/三鷹 

しろがねギャラリー 

 

Megumi Karasawa Exhibition 

【water vein】 

SHIROGANE Gallery  

MITAKA tokyo 

2013 

絵本と版画展 

リノカットプリント

2021 

埼玉/越谷 

糀屋 2F 

 

Picture book and print exhibition

Linocut print 

KOSHIGAYA saitama 

Koujiya 2F

2021